Steeds vaker kom ik er achter dat solliciteren op de traditionele manier met een keurig opgemaakt cv en een zakelijke sollicitatiebrief niet meer voldoende is. Soms nog wel hoor, maar wil je echt opvallen tussen al die andere sollicitatiebrieven, dan moet je misschien wel op zoek naar alternatieve manieren van solliciteren. Wees creatief zodat de recruiter niet meer om je heen kan. Zorg er wel voor dat de manier van solliciteren dichtbij jezelf blijft. Als je niet graag het middelpunt van de belangstelling bent, dan is een billboard misschien niet de meest handige manier voor jou. Gelukkig zijn er nog genoeg andere alternatieven!
Alternatief nummer 1: de video sollicitatie
Wil je echt opvallen tussen al die andere mailtjes die de recruiter krijgt? Stuur dan alleen een link door van jouw YouTube filmpje. In dat filmpje leg je binnen drie minuten uit wie je bent, wat je doet en laat je zien dat ze jou toch echt moeten uitnodigen voor een gesprek. Het mooie van een video is, is dat je er alle kanten mee op kunt. Houd je het serieus of laat je zien hoe grappig je ook kan zijn? Humoristische filmpjes blijven wel hangen, maar maak er ook weer geen slapstick van. Dat is weer het andere uiterste.
Als je besluit om een filmpje te maken, zorg er dan wel voor dat het goed gemonteerd is. Tegenwoordig vind je op internet verschillende online programma’s die zelfs de grootste leek kunnen gebruiken om een leuk filmpje te maken, bijvoorbeeld met de editor van YouTube of Movavi.
Alternatief nummer 2: maak je eigen website
Is video nou niet zo jouw ding en je bent wel redelijk handig met computers? Maak dan je eigen website! Registreer je domeinnaam – bijvoorbeeld sylviezoektwerk.nl – en met WordPress kan je heel makkelijk je eigen website maken. Met de standaard, gratis thema’s kom je al een heel eind mee uit de voeten. Aanpassen naar je eigen voorkeuren, en dan is het een kwestie van ijzersterke teksten en mooie foto’s. Wil je je website een succes laten worden, dan is het belangrijk dat je op je website goed vertelt wat je kwaliteiten zijn. En natuurlijk actief delen via social media. Je kan zelfs een aparte Facebook pagina aanmaken waarop je je avonturen vertelt van de zoektocht naar je droombaan. Nodig al je vrienden uit en vraag ze om actief te liken, sharen en comments te geven. Wie weet gaat je website dan viral!
Alternatief nummer 3: adverteren in Google
Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. In Amerika heeft een copywriter dit gedaan. Elke keer wanneer de werkgever van zijn droombaan zichzelf deed Googlen, kwam de advertentie van de copywriter naar boven. Met daaronder natuurlijk een link naar zijn website met video en cv. En het werkte nog ook!
Alternatief nummer 4: trek de stoute schoenen aan
En daarmee bedoel ik dat je zelf bedrijven gaat benaderen. Ga netwerken tijdens speciale netwerkborrels, bijeenkomsten of congressen. Maak een billboard of spandoek waarop je je toekomstige werkgever direct aanspreekt. Of schrijf een compleet plan om een baanbrekende verandering door te voeren binnen het bedrijf. Eén ding is zeker: wanneer je op de directe manier aan de slag gaat, dan moet je je heel goed in het bedrijf gaan verdiepen. Je laat dan wel je commitment en enthousiasme zien. En wedden dat ze dan niet meer om je heen kunnen?
Of blijf je toch op de traditionele manier solliciteren?
Ben je toch meer iemand die graag een brief met cv wilt sturen? Dat kan ook nog steeds. Het is nu ook weer niet zo dat je daar helemaal geen succes meer mee kunt behalen. Alleen dan moet je er wel voor zorgen dat je een originele sollicitatiebrief schrijft. In mijn blog geef ik je een aantal tips om bij de recruiter op te vallen met een originele sollicitatiebrief.
Kijk daarbij ook naar je cv. In Photoshop kan je eenvoudig je cv net wat moderner opmaken dan standaard in Word. Geef de achtergrond een leuke kleur, speel wat met de opmaak en zorg voor een sprankelende, maar tegelijkertijd professionele foto.
En dan wachten of je uitgenodigd wordt? En als het zover is, dan zorg je er met deze vijf tips voor dat je de show steelt tijdens het gesprek. Veel plezier met je droombaan! Lees meer over de do and don’t tijdens een sollicitatie.