Blog

Je droombaan vinden? Dat doe je anders dan je denkt

Eerder dit jaar sloot ik een traject af met een klant. Ik vroeg haar of ze haar verhaal wilde vertellen zodat mensen die aan een traject gaan beginnen, een beetje te weten wat ze te wachten staat. Dat deed ze graag. Anemoon Utens, nu eigenaar van Afresh Media, blikt terug op het afgelopen jaar: 

“Ik was blij dat ik een Naar-Werk-traject mocht gaan doen bij ALIGHTcareers, want de website zag er fijn en persoonlijk uit. Dat sprak me aan. Ik wilde graag vanuit de WIA als zzp’er aan de slag omdat het lastig is om met mijn, door ziekte veroorzaakte, lage energielevel voor een werkgever te werken. Als zzp’er zou ik mijn spaarzame energieke tijd zelf goed kunnen indelen vanuit huis.

Een goed idee

In het eerste gesprek met mijn coach, Sylvie, aan de telefoon, bespraken we wat ik als doel had met het traject. Ik wist het eigenlijk nog niet precies. Ik had ergens ander een fijn Werkfit-traject gedaan en daar veel over mezelf geleerd, maar nog geen heel concreet plan over wat ik qua werk moest gaan doen. Iets met design en tekst, misschien iets met websites, want echt als graphic designer durfde ik nog niet.

Toen ik vertelde dat ik weleens iets met social media had gedaan, zei Sylvie meteen: “Waarom ga je daar dan niet iets mee doen?” En ik dacht meteen: “Hoe kan het dat ik daar zelf niet opgekomen ben?’. Hoe meer we erover praatten, hoe duidelijker het werd dat dit een goed idee was. Ik kon zo perfect mijn liefde voor beeld en taal combineren. En na het opstellen van het plan ging het traject dus van start.

Leren

We begonnen met het verhelderen van mijn bedrijfsplannen, missie en visie. Vervolgens hebben we van alles behandeld: Van uitzoeken wie mijn ideale klant is tot bedenken wat ik die klant precies te bieden heb. Van het verzinnen van een bedrijfsnaam, tot het opzetten van mijn website en social kanalen. Van uren bijhouden en facturen versturen met een boekhoudprogramma tot het onderhandelen en voeren van een verkoopgesprek. Over hoeveel geld je kan vragen voor een dienst, maar ook over hoe ik mijn tijd het best kan indelen. Dat ondernemen heb ik echt in het Naar-werk-traject geleerd.

Maar het ging niet vanzelf. Op heel veel punten heb ik mezelf moeten overwinnen. Ik doe graag veel voor mensen, eigenlijk teveel en ben perfectionistisch. Van Sylvie heb ik daarom bijvoorbeeld geleerd dat 80% goed genoeg is en dat ik niet te lang door moet gaan om iets helemaal perfect te maken. Omdat ik vaak over mijn eigen grenzen heen ga, heb ik geleerd dat het heel belangrijk is om grenzen te stellen, vooral bij klanten. Ik moest mijn eigen grenzen leren voelen, erkennen, accepteren, respecteren, bewaken en vieren. Allemaal hele leerzame lessen.

Zweten

In eerste instantie ben ik heel veel in mezelf gaan investeren, vooral op LinkedIn, waar je met een premium account allerlei hele goede online cursussen kunt volgen, wat ik dus ook heb gedaan: over social media, online & content marketing, branding, SEO, copywriting, newsletters, advertising, noem maar op. Daardoor voelde ik me steeds steviger in mijn schoenen staan, want ik leerde daar ontzettend veel van. En toen werd het tijd om het in de praktijk te gaan brengen.

Ik heb mijn netwerk van mijn voormalige werk bij de tv altijd goed onderhouden. Dat ging eigenlijk vanzelf omdat veel collega’s meer als vrienden en familie aanvoelden. Dus toen ik iemand benaderde, kon ik eigenlijk meteen ergens starten als social media manager. Heel erg fijn, want je leert toch het meest door het gewoon te doen. Al snel kreeg ik er via via nog een klusje bij. In eerste instantie deed ik alles onbetaald. Ik wilde oefenen, beter worden, en mijn zelfvertrouwen ontwikkelen. Ik durfde op dat moment helemaal geen geld te vragen voor wat ik deed en ik wilde graag een portfolio opbouwen.

Ander persoon
 

Maar toen ik eenmaal een aantal maanden onbetaald had gewerkt zei Sylvie: “Ok, nu wordt het wel tijd om er geld voor te gaan vragen.” Dat vond ik superspannend. Zwetend heb ik dat voor het eerst gedaan. Maar ze zeiden tot mijn grote vreugde gewoon ja. Toen is het allemaal eigenlijk heel organisch verder gaan groeien. Zodra zich nieuwe klanten aandienden, allemaal via mijn netwerk, zei ik meteen: “Dat kost dan zoveel.” Spannend, maar ik deed het toch. Ik heb me echt moeten ontwikkelen in mijn ondernemerschap en Sylvie heeft me daar goed bij geholpen. Ze heeft me geleerd dat ik ook bij elke stap die ik neem goed moet luisteren naar mezelf en moet denken: “Klopt dit nog voor mij?”.

Als ik nadenk over hoe het komt dat ik met mijn werk als zzp’er inmiddels wel succesvol ben geworden, dan is dat een hele reis geweest. Toen ik laatst de gespreksverslagen teruglas van onze eerste sessies, dacht ik: “Wow, dat was echt een totaal ander persoon!”. Ik ben ontzettend blij dat ik de stap heb genomen om als zzp’er aan de slag te gaan zodat ik mijn spaarzame tijd goed zelf in kan delen.

Nooit gedacht

Ik heb er hard voor gewerkt, vele leermomenten gehad en het was niet altijd makkelijk, maar ik voel me nu eindelijk weer nuttig en denk elke dag: “Wat doe ik toch leuk werk, wat heerlijk dat ik dit kan doen en dat ik hiervoor betaald word!’. Ik zorg altijd dat ik vooruit werk, zodat als het een dag echt niet goed met me gaat, ik me geen zorgen hoef te maken.

Op dit moment heb ik een klantenstop, omdat ik maar een bepaald aantal uur kan werken. Ik vind het echt wonderbaarlijk waar ik nu sta, want ik had een jaar geleden nooit gedacht dat ik klanten weg zou moeten sturen!”

 
Anemoon Utens – Eigenaar Afresh Medi

Ja, bel mij voor een gratis intake!